de Mantelzorgmakelaar
Stop de zoektocht en krijg meteen hulp...
Wil je weten wat een Mantelzorgmakelaar voor jou kan betekenen? En hoe je meteen goed geholpen wordt? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Praktische begeleiding bij het uitzoeken van de juiste zorg
Wat doet de Mantelzorgmakelaar?
De Mantelzorgmakelaar houdt zich bezig met praktische zaken en helpt bij het uitzoeken van de juiste zorg, hulpmiddelen, voorzieningen en financieringsmogelijkheden.
Bijvoorbeeld het aanvragen van zorgindicaties, persoonsgebonden budgetten (Pgb’s), het bellen met instanties en/of bemiddeling bij verzorgings- of verpleeghuizen. Het regelen van ‘vervangende’ mantelzorg, ook wel respijtzorg genoemd, behoort tevens tot het takenpakket van de Mantelzorgmakelaar. Deze vaak complexe regeltaken kunnen (volledig) door de Mantelzorgmakelaar worden overgenomen.
Als gecertificeerde Mantelzorgmakelaars zijn wij lid van de landelijke beroepsvereniging de BMZM
Zorg je naast je werk voor een dierbaar familielid en loop je aan tegen het volgende:
- De zorgvraag neemt toe en er komt steeds meer op jullie af
- Je hebt een actielijst liggen en weet niet waar je beginnen moet
- Je wilt graag meer begeleiding/thuiszorg maar weet niet wat er mogelijk is
- Je vraagt je af wat de mogelijkheden zijn om zorgverlof en/of vervangende mantelzorg in te zetten
- Je vindt het lastig om jouw situatie op het werk bespreekbaar te maken vanwege de consequenties m.b.t. je carrière
- Je maakt je zorgen over hoe het nu allemaal verder moet
Samen met de Mantelzorgmakelaar aan de slag, levert je minimaal het volgende op:
- Je krijgt inzicht in de zorgsituatie, wat er nodig en mogelijk is
- Er volgt een plan van aanpak met over te dragen acties aan de Mantelzorgmakelaar
- Als er meer begeleiding/zorg nodig is, brengt de Mantelzorgmakelaar deze in kaart en geeft aan hoe dit aan te vragen en welke financieringsmogelijkheden er zijn
- In overleg, en met toestemming, gaat de Mantelzorgmakelaar met de acties en/of het aanvragen van begeleiding/zorg/hulpmiddelen aan de slag
- Je krijgt een overzicht van de mogelijkheden van zorgverlof, maatwerkoplossingen en hoe je dit bespreekbaar maakt op het werk
- Doordat je het totaal overzicht en de regie terug hebt, ervaar je minder stress en krijg je meer energie bij de combinatie van je werk en zorgtaken.
Wat anderen zeggen
“Ook ik heb een beroep gedaan op de hulp van de Mantelzorgmakelaar. Vorig jaar ging de gezondheid van mijn moeder achteruit en werd ik ineens mantelzorger. Behalve dat ik vaak bij mijn moeder thuis heb geholpen en mee naar het ziekenhuis ben geweest, valt er ook veel te regelen – onderzoeken, medicijnen, thuiszorg, hulpmiddelen – want dat overziet ze zelf niet meer.
Gelukkig heeft onze werkgever goede regelingen voor zorgverlof, die allemaal op ons intranet staan en waar mijn manager mij op wees. Een hele geruststelling, dat je in elk geval de tijd krijgt om in te springen. Maar dan valt er nog van alles uit te zoeken, zoals bijvoorbeeld de verschillende zorgwetten en vormen van hulp.
Daarvoor heb ik contact opgenomen met de Mantelzorgmakelaar Elvira, en dat was een heel prettig gesprek. Niet alleen over de regelingen, ook over hoe ik zelf de balans houd en het gesprek met mijn moeder kan aangaan over haar toekomst. Elvira heeft na ons gesprek alles op papier gezet, zodat ik nog eens rustig kan nalezen.
Het geeft mij het gevoel dat ik op de hoogte ben van alle mogelijkheden en dat ik er niet alleen voor sta.
Werknemer
“Ik heb de begeleiding van de Mantelzorgmakelaar als heel geruststellend ervaren. Het gevoel niet alleen te staan en alleen te moeten handelen zonder te weten hoe of wat er mogelijk is. Dit is heel fijn. Het meest blij was ik met de hulp voor de WMO, maar eigenlijk wel met alles.
De aanwezigheid/terugvalmogelijkheid op iemand met verstand van zaken gaf ons veel rust, heel simpel. Ook de opvolging (nazorg) is prima.”
Werknemer
Praktische zaken
- Er is altijd een uitgebreide intake sessie. Deze geschiedt telefonisch of per Zoom op een afgesproken tijdstip.
- Het mailverkeer en de opslag van privacy gevoelige persoonsgegevens wordt gedaan binnen een beveiligde omgeving.
- De acties vanuit het plan van aanpak worden alleen met schriftelijke toestemming, van de mantelzorger en zorgbehoevende, uitgevoerd.
- Van alle acties uitgevoerd door de Mantelzorgmakelaar wordt verslaglegging gedaan. Tussentijdse evaluaties worden per mail toegestuurd.
- Afhankelijk van het type traject zijn er regelmatig overlegmomenten. Hier worden vaste agenda momenten voor gepland.
- Het Mantelzorgmakelaarstraject start na goedkeuring van de offerte en de algemene leveringsvoorwaarden.
Prijsopgave trajecten
Een overzicht met prijsopgave van de trajecten wordt op verzoek toegestuurd.
Beleid en voorwaarden
> Privacy- en cookiebeleid
> Algemene Leveringsvoorwaarden
Copyright © 2024 www.academiefamiliezorg.nl